Back-up bestanden maken en terugplaatsen (KBC00002)

Applicatie: CashflowPro voor Windows

Introductie

In deze instructie leest u hoe u een back-up bestand van uw administratie in CashflowPro kunt aanmaken en kunt opslaan op uw computer en hoe u deze back-up bestanden weer kunt terugplaatsen in CashflowPro.

Het belang van een back-up
Wanneer er iets met uw computer gebeurt, kunt u uw administratie altijd herstellen door het terugplaatsen van een back-up. Bewaar de back-up daarom niet alleen op uw computer maar ook op een externe opslaglocatie zoals een USB-stick of externe harde schijf.

Eventuele fouten die in de administratie worden gemaakt kunt u herstellen door een back-up terug te plaatsen. De administratie wordt daardoor teruggezet naar de situatie waarop u de back-up heeft gemaakt.

Bij problemen met uw administratie kan Hagru BV. door het beoordelen van een back-up vaak achterhalen wat er aan de hand is. Zo kunnen we op afstand toch hulp bieden.

Wanneer maakt u een back-up
We adviseren u om regelmatig een back-up van uw administratie te maken, bij voorkeur dagelijks voor- en nadat u wijzigingen heeft doorgevoerd in uw administratie.

Naast het regelmatig veiligstellen van uw bestanden, adviseren we u om in ieder geval in de volgende situaties een back-up te maken:
• Voor het installeren van een update
• Voor het uitvoeren van een jaaromzetting
• Voor het uitvoeren van niet dagelijkse handelingen in uw administratie zoals het verwijderen van gegevens of het uitvoeren van correcties

Een back-up bestand maken

Een back-up bestand kunt u in CashflowPro aanmaken via het scherm:
Beheer – Veiligstellen bestanden

Klik op de knop ‘Veiligstellen starten’, of op de blauwe link ‘Klik hier om een veiligheidsbestand (backup) te maken’. Er wordt een scherm geopend waar u de locatie kunt selecteren waar u het bestand wilt opslaan.

Waar sla ik een back-up bestand op
De back-up van uw administratie wordt in de vorm van een Zip-bestand opgeslagen op de door u gekozen locatie.

We adviseren om de back-up op te slaan op een externe locatie, bijvoorbeeld een USB-stick of een externe harde schijf.

Per boekjaar
Wanneer u vanuit een gekozen boekjaar een back-up aanmaakt, wordt alleen van het gekozen boekjaar een back-up opgeslagen. Maak altijd per boekjaar een apart back-up bestand.

Krijgt u een melding dat het bestand niet opgeslagen kan worden, dan heeft u mogelijk niet genoeg ruimte over op de gekozen locatie. We adviseren u het bestand op een andere locatie op te slaan.

Een back-up terugplaatsen

Een eerder opgeslagen back-up bestand kunt u terugplaatsen via het scherm:
Beheer – Terugplaatsen bestanden

Klik op de knop ‘Terugplaatsen starten’, of op de blauwe link ‘Klik hier om een veiligheidsbestand terug te plaatsen’. Er wordt een scherm geopend waar u het back-up bestand kunt selecteren wat u terug wilt plaatsen.

Na het selecteren van het bestand, wordt deze direct teruggeplaatst in het gekozen boekjaar.

Let op
Bij het terugplaatsen van een back-up bestand wordt het gekozen boekjaar van uw administratie overschreven door het gekozen back-up bestand.

Alle wijzigingen die na het maken van een back-up zijn doorgevoerd worden overschreven wanneer u de back-up terugplaatst.

Controleer of u het juiste back-up bestand kiest.

Aandachtspunt

Verouderde versie
Plaatst u een back-up bestand terug wat in een andere versie van het programma is aangemaakt, dan zal het systeem een melding geven dat de gegevens van de administratie te oud zijn voor deze versie van het programma.

Wanneer u klikt op OK wordt het programma automatisch voor u afgesloten.
Installeer vervolgens de meest recente update van CashflowPro om zowel de versie van het programma als de versie van de teruggeplaatste back-up bij te werken.

U hoeft het back-up bestand niet nogmaals terug te plaatsen.
Na installatie van de update kan het back-up bestand geopend worden.

Gerelateerde artikelen