E-mailberichten versturen

Applicatie: Scipio

Introductie

Met behulp van de e-mailmodule kunt u vanuit Scipio eenvoudig e-mailberichten aan uw leden versturen. In deze instructie leest u hoe u de e-mailmodule kunt activeren en hoe u e-mailberichten kunt verzenden.

Instellen accountgegevens

Voordat u gebruik kunt maken van de e-mailmodule, is het noodzakelijk dat er accountgegevens en een standaard verzendadres ingesteld worden in de instellingen van Scipio.

De accountgegevens kunt u instellen via het scherm:
Beheer – Programma instellingen – Administratie

Klikt op de knop Accountinstellingen om het onderstaande scherm te openen.

In dit scherm geeft u bij de velden Server en Poort de servergegevens in van uw SMTP-server. Dit zijn de gegevens van uw uitgaande mailserver.

Maakt uw SMTP-server gebruik van een SSL verbinding, dan kunt u dit instellen door een vinkje te plaatsen.

Voer de gebruikersnaam en het wachtwoord in die horen bij het e-mailadres wat u wilt gebruiken om de e-mailberichten te versturen.

Onder het kopje Account kunt u het gewenste e-mailadres ingeven wat u wilt gebruiken om de e-mailberichten mee te versturen. U kunt hierbij tevens de naam ingeven welke als afzender van het bericht getoond zal worden. Eventuele reacties op e-mailberichten zullen binnenkomen op het ingegeven verzendadres.

Zijn de gegevens ingevuld, klik dan op OK en vervolgens op Opslaan om de gegevens op te slaan.

De SMTP-gegevens en uw inloggegevens zijn vanzelfsprekend niet bij ons bekend. Heeft u deze gegevens zelf niet beschikbaar, neemt u dan contact op met uw IT-specialist, of uw e-mailprovider.

E-mailbericht voorbereiden

Het te verzenden e-mailbericht kan met behulp van Microsoft Word worden opgemaakt. Hierbij kunt u gebruik maken van zogenaamde samenvoegvelden. Deze velden worden bij het versturen vervangen door de bijbehorende gegevens.

Onderstaand vindt u een overzicht van de te gebruiken samenvoegvelden.

SamenvoegveldVoorbeeld
[DIRECTMAILNAAM]Geachte heer en mevrouw Dijk,
[DIRECTMAILNAAMIND]Geachte mevrouw Dijk,
[REGNR] of [LOKAALNR]12345678
[WEBNUMMER] of [CONTROLENRWEB]12345678
[BANKNR] of [BANKNUMMER]NL20INGB0001234567
[POSTBANKNR] of [POSTBANKNUMMER]NL20INGB0001234567
[TOEZEGGING-FONDSNAAM-2019]250,00
[SALDO-FONDSNAAM-2019]150,00
[ONTVANGEN-FONDSNAAM-2019]100,00
[BETAALWIJZE-FONDSNAAM-2019]iDEAL

Een voorbeeld van een Microsoft Word document wat u kunt gebruiken als e-mailbericht kunt u downloaden via onderstaande link:

Voorbeeld e-mailbericht

In de velden waar een fondsnaam wordt verwacht geeft u de exacte naam van het fonds in, zoals deze bekend is in Scipio.
De fondsnamen kunt u terugvinden via het scherm Fondsadministratie – Onderhoud Fondsen.

Is er een onbekende fondsnaam ingegeven, dan zal het veld in het e-mailbericht niet worden gevuld.

Nadat u het e-mailbericht in Microsoft Word heeft ontworpen, kunt u deze opslaan op uw computer. Het is hierbij belangrijk dat het document wordt opgeslagen als webpagina (htm- of html-bestand).

Wordt een bepaald veld in het e-mailbericht niet herkend en ziet u alleen de tekst van het samenvoegveld tussen blokhaken staan, dan is het samenvoegveld, of de fondsnaam niet goed overgenomen. Controleer in dat geval of u de juiste tekst heeft overgenomen.

E-mailadressen selecteren

Om een e-mailbericht te verzenden naar een groep leden, dient u eerst via het selectiescherm een selectie te maken van de leden waaraan u een e-mail wilt verzenden.

Kies alle criteria waar de leden aan moeten voldoen om de selectie op te bouwen. Wanneer de selectie compleet is vraagt u het zoekresultaat op door te klikken op zoekknop.

Maakt u gebruik van een standaard overzicht? Zet dan het resultaat over naar het selectiescherm. Vanuit het selectiescherm kunt u vervolgens de e-mailberichten verzenden.

Vanuit het selectieresultaat heeft u twee mogelijkheden om een e-mail te versturen.

Via het scherm Resultaat – Resultaat e-mailadressen exporteren worden e-mailadressen vanuit het resultaat (mits aanwezig) overgenomen naar Outlook. De e-mailadressen worden in de BCC regel van het e-mailbericht geplaatst. Vanuit Outlook kan vervolgens het e-mailbericht worden getypt en worden verzonden.

Via het scherm Resultaat – Resultaat e-mail sturen kunt u het door u eerder aangemaakte e-mailbericht rechtstreeks vanuit Scipio verzenden.

Om uw leden te kunnen e-mailen, dient het e-mailadres van uw leden aanwezig te zijn in Scipio. Wanneer bij een lid geen e-mailadres bekend is, zal deze persoon geen e-mail kunnen ontvangen.

E-mailberichten versturen

Kiest u voor de optie Resultaat e-mail sturen, dan zal het onderstaande scherm worden geopend.

Geef het onderwerp in van uw e-mailbericht zoals dat moet verschijnen bij de ontvangende partij(en).

Wilt u een algemene bijlage bijvoegen, dan kunt u deze selecteren door op het paperclipje te klikken.

Via de knop Bladeren selecteert u het e-mailbericht dat u eerder heeft opgeslagen vanuit Microsoft Word.

Zijn alle benodigde gegevens ingegeven, klik dan op de knop Verzenden om de e-mailberichten te versturen.

Stuur eerst een e-mailbericht aan uzelf of aan uw collega’s om te bekijken wat het resultaat is.

Alle ontvangers van het e-mailbericht ontvangen ieder een aparte, persoonlijke e-mail. Daarbij is niet zichtbaar aan welke andere ontvangers de e-mail ook is verstuurd. Dit voorkomt dat de e-mail als spam wordt geïdentificeerd zoals dat kan gebeuren bij het selecteren van meerdere ontvangers via BCC.

Gerelateerde artikelen