1. Home
  2. Veelgestelde vragen
  3. Scipio Online
  4. Veelgestelde vragen Scipio Online bijdragenadministratie (FAQSO00004)

Veelgestelde vragen Scipio Online bijdragenadministratie (FAQSO00004)

Bijdragekaart

Hoe kom ik vanuit de persoonskaart in de bijdragenadministratie?
Om vanuit de persoonskaart de bijdragekaart van een lid te openen, selecteert u het tabblad Gezinssamenstelling en klikt u op het volgende icoontje:
Hoe ga ik vanuit de bijdragenadministratie terug naar de persoonskaart?
Klik bovenin de bijdragekaart op de naam van het lid (in het blauw) en selecteer uit het pop-up menu de optie Persoonskaart oproepen.
Kan ik de bijdragekaart van een ander gezinslid selecteren?
Klik bovenin de bijdragekaart op de naam van het lid (in het blauw) en selecteer uit het pop-up menu de optie Gezinskaart weergeven.
Selecteer het gezinslid waarvan u de bijdragekaart wilt openen.

Incasseren

Er ontbreken leden in het aangemaakte incassobestand, hoe kan dat?
De oorzaken hiervan kunnen in veel gevallen terug worden gevonden via de controlelijst. U kunt de controlelijst vinden via Fondsadministratie – Incasso opdrachten – Controlelijst incasso.

We adviseren de controlelijst altijd uit te voeren alvorens een incassobatch aan te maken.

Worden er vanuit de controlelijst geen problemen geconstateerd, dan ligt de oorzaak elders. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de er geen toezegging is geregistreerd, er geen juiste betaalwijze is geselecteerd, of dat er in de betreffende periode reeds een ontvangst is geboekt bij het betreffende lid. Controleer de gegevens op de bijdragekaart van het betreffende lid.
Ik kan het aangemaakte incassobestand niet meer terugvinden, kan ik het bestand nogmaals downloaden?
Kunt u het aangemaakte bestand niet meer terugvinden, of is deze niet goed opgeslagen? Dan kunt u hetzelfde bestand nogmaals downloaden via Fondsadministratie – Incasso opdrachten – Overzicht aangemaakte incasso-opdrachten. Zoek het aangemaakte incassobestand op en klik op de groene pijl om het bestand nogmaals te downloaden.
Mijn bestand is afgekeurd, wat is de reden hiervan?
Een incassobestand kan bij het aanbieden door uw bank worden afgekeurd. Dit kan vele oorzaken hebben.

Uw bank kan u informeren over de exacte reden waarom een incassobatch is afgekeurd.

Veel voorkomende redenen die u kunt controleren zijn: 
– Ongeldige incassodatum
– Ongeldig geregistreerd incassant ID
– Ongeldig geregistreerde bankgegevens
– Incassobestand bij de bank aangeboden op de pagina voor het aanbieden van betaalbestanden
Mijn bestand is afgekeurd, kan ik de incassobatch opnieuw aanmaken?
Is uw bestand afgekeurd, dan dient het incassobestand, na het uitvoeren van eventuele correcties, opnieuw aangemaakt en aangeboden te worden. Het eerder aangemaakte incassobestand moet hiertoe eerst teruggedraaid worden.

Meer informatie over het terugdraaien van een incassobatch vindt u hier.
Wat moet ik doen om het banknummer van een lid te wijzigen?
Voor het aanpassen van een bankrekeningnummer van een incasso, moet er conform de SEPA-regelgeving een nieuw mandaat worden geregistreerd.

Een nieuw mandaat kan worden aangemaakt via het tabblad Mandaten op de bijdragekaart.

Heeft u een nieuw mandaat aangemaakt, vergeet deze dan niet te koppelen aan de toezegging en het banknummer ook aan te passen op het tabblad Diversen van de persoonskaart.

Acceptgiro’s

De gegevens worden niet op de juiste plek afgedrukt, hoe pas ik dat aan?
Controleer, voor u het PDF-bestand met de acceptgiro’s gaat afdrukken, of u het bestand op ware grootte afdrukt en of u het juiste papierformaat en de juiste printer heeft geselecteerd.

Zijn de afdrukinstellingen correct en worden de gegevens nog niet op de juiste plek afgedrukt, dan kunt u de acceptgiro en/of OCRb-regel in Scipio Online nog kalibreren. De kalibratie van de acceptgiro en de OCRb-regel kunt u vinden via:
Beheer –  Mijn gemeente – Gemeente instellingen – Acceptgiro’s.

De kalibratie geeft u in in centimeters.
Deze instellingen gelden alleen voor het gebruikersaccount waarmee u bent ingelogd.
Er ontbreken gegevens op de acceptgiro die we normaal wel afdrukken, hoe zorg ik ervoor dat deze gegevens afgedrukt worden?
Mogelijk heeft u niet het juiste acceptgiro contract ingesteld wat u heeft afgesloten met uw bank.

Controleer deze instellingen via:
Beheer –  Mijn gemeente – Gemeente instellingen – Acceptgiro’s – Acceptgirocontract.
Kan ik nog extra gegevens afdrukken op de acceptgiro?
Via het sjabloon van de acceptgiro kunt u instellen dat er extra gegevens worden afgedrukt op de acceptgiro, zoals bijvoorbeeld een extra kopregel, een vrije tekst, of een extra opmerking op de linkerstrook.

Het sjabloon kunt u vinden via:
Beheer –  Mijn gemeente – Gemeente instellingen – Acceptgiro’s – Acceptgirosjablonen.

Gerelateerde artikelen