Applicatie: CashflowPro voor Windows
Introductie
Reeds aangemaakte facturen kunnen in CashflowPro nog worden teruggedraaid, mits deze nog niet doorgeboekt of verzonden zijn.
In deze instructie leest u hoe u facturen terug kunt draaien.
Voorwaarden
Bij het terugdraaien van facturen wordt de aangemaakte factuur en openstaande post verwijderd uit de administratie, waarna de bijbehorende order weer open komt te staan.
Bij het terugdraaien van facturen wordt de startwaarde van de factuurnummering niet automatisch aangepast. Deze dient u handmatig nog aan te passen bij de systeeminstellingen van de configuratie.
Is een factuur reeds doorgeboekt naar de financiële administratie, dan kan deze niet meer worden teruggedraaid. Voor het corrigeren van een doorgeboekte factuur kan een creditfactuur worden aangemaakt.
Is een factuur reeds per post, of per e-mail verzonden aan een relatie, dan adviseren we de factuur niet meer terug te draaien. Voor het corrigeren van een verzonden factuur kan een creditfactuur worden aangemaakt.
Facturen terugdraaien
Voor het terugdraaien van facturen gaat u in het menu naar:
Factureren – Doorboeken factuurmutaties
Selecteer het tabblad Facturen.
Het onderstaande scherm wordt geopend:

Klik op de knop Terugdraaien om het onderstaande scherm te openen:

Selecteer de factuur of facturen die u wilt terugdraaien door een vinkje te zetten voor de factuurregel.
Controleer of de juiste facturen zijn aangevinkt en geef aan dat u de aangevinkte facturen wilt terugdraaien door onderaan het scherm een vinkje te plaatsen. Plaats het vinkje alleen als u de consequenties begrijpt en weet wat u doet.
Klik op de knop Terugdraaien om het terugdraaien van de facturen te starten.
Heeft u de facturen teruggedraaid, dan zijn de orders weer beschikbaar om aangepast te worden.
Zijn de orders aangepast, dan kunt u deze opnieuw op de gebruikelijke wijze factureren. Het is hierbij van belang dat u alleen de aangepaste orders factureert.